Areal- og transportplan (ATP) for arendalsregionen skal legge til rette for bærekraftig vekst ved å stimulere til en samfunnsutvikling som er klimavennlig, fremmer folkehelse, bedrer trafikksikkerhet og legger til rette for god utvikling av regionens byer og tettsteder. I tillegg må transportbehovene løses på en bærekraftig måte, hvor reduserte klimagassutslipp er ett av flere mål.
Planen har målsetting om nullvekst i personbiltrafikk fra og med 2025. For å klare det må andelen av daglige reiser som foregår med kollektiv, sykkel eller gange øke fra 25 % i dag til 32 % i 2025. Det vil si en økning på rundt 21 000 daglige turer med disse transportformene.
Foredle og videreutvikle attraktive byer og tettsteder i arendalsregionen.
Gjennomføre boligfortetting i arendals- regionens byer og tettsteder med høye kvalitetskrav.
Sikre veven av grønne og blå naturområder med landbruksområder, friluftsområder og verdifulle natur- og kulturområder for langsiktig bruk og vern.
Sikre gode rammebetingelser for næringsutvikling på steder med redusert transportbehov og lavere samlede miljøbelastninger.
Utvikle en infrastruktur og transport som er trafikksikker, e ffektiv, forutsigbar og miljøvennlig, og som videreutvikler regionen som felles bo- og arbeidsmarked.
Målet med en mulig bymiljøpakke er altså å finansiere tiltak som inngår i prosjektporteføljen til ATP-planen. Det er blant annet vegtiltak, tiltak for å bedre sykkel og gange, kollektivtiltak, innfartsparkering, gatebruksplan og andre bymiljøtiltak. Disse tiltakene vil være avgjørende for å nå foreslåtte resultatmål for transport i ATP-planen.
Arendal- og grimstadregionen deltar i nettverk for mellomstore byområder med mål om å komme i posisjon for byvekstavtaler i ny Nasjonal transportplan fra 2022-2033. Dette forutsetter en godkjent areal- og transportplan med et nullvekstmål for personbiltrafikken.
Den videre prosessen med ei bymiljøpakke må vise de aktuelle tiltakenes positive virkninger for regionen og for den enkelte innbygger. Ambisjonsnivå må avklares i forhold til ønsket måloppnåelse. Det tas ikke stilling nå til økonomiske virkemidler som skal finansiere aktuelle tiltak.